Thursday, May 17, 2007

حدث ف يوم الذكريات


أجتمعت مع دفعتى دفعة حاسبات حلوان 2007 ف يوم من أفضل أيامى داخل هذا المكان يوم الصور التذكارية وليس هذا هو الموضوع ولكن موقف حدث ذكرنى بطفولتى عندما تجمعنا بعد يوم طويل من الضحك والمرح لنجتمع جميعا ف صورة للدفعة كاملة معا
وبدأنا ف انشاد الاغانى الوطنية بالذات واذا بنا جميعا ننشد النشيد الوطنى لمصر لا اعلم لماذا ولكن حدث هذا
وف وسط النشيد حدث مالم يكن يخطر لى ع بال حين انطلق صوتنا جميعا ينشده بطريقة خاطئة نعم بطريقة خاطئة نعم طريقة خاطئة عندما انطلقنا جميعا نقول بما فيهم انا

وعلى كلَ البلاد

نعم لا تخدعك عينك جميعنا قلناها كلَ بفتح اللام برغم وجود هذه ال على الكبيرة التى من المفترض انها حرف جر تجر مابعده
نعم حتى ف نشيدنا الوطنى نخطأ ف لغتنا الجميلة

تذكرت مدرس لغة عربية لن انساه ابدا استمرت رؤيتى خمس سنين دراسية كاملة من عمرى المرحلة الابتدائية ف صباح كل يوم اثناء انشاد النشيد مصمم ان يقطع النشيد الوطنى لاننا نخطأ ونرفع مجرورا والغريب ان رغم مجهوده الدؤوب كنا طيلة الخمس سنوات مصممين ان نننشدها قائلين

وعلى كلَ البلاد

واستاذ جمال استاذ اللغة العربية مصمم ان نعيد النشيد رغم انف الجميع

تذكرت هذا الموقف وانا اشاهد صور اليوم الجميل ف الاجمعة وتذكرت هذا الرجل الذى احترمه كثيرا

انتظر تعليقكم

13 comments:

نوران محمد ابراهيم said...

سلام عليكم و رحمة الله و بركاته

:)

انا قلتها و على كل ِ ولفت نظري فعلا انها اتقالت بالكسرة من ناس كتير

بس بجد الله يكرموا مدرس العربي بتاعكوا اللي اصر انكوا تتعلموها صح
بيفكرني بمدرس العربي بتاعي بس في ثانوي كان بينقصنا على الهمزات و النقط لحد ما اتعلمتها صح و بالنظر بعرفها

بس انا دلوقتي بكتب عامي فمحدش يقف ع الهمزات:D:D

Batta said...

ana bardo walahe a7'dt bale bs b3d mao2ltha. ana 2oltha w3la kola :D bs eftkrt fe e3dade aw mesh fakra ebtd2ae kont bao2lha keda :D wbardo kan el modrsen by7'lona n3edha:D mesh fakra fe sanawe 3shan sa3at kter makontsh ba7dr el tabor asln :D. elmohem fe el yom da ba2a awel ma2oltha kola eftkrt:)wmardetsh a3edha 3shan mabozlkosh el donea :D

yaaaaaaaa kano byz3lo 3shan kasra aw fat7a :( omal lw shafo el franko wel e7na bn3mlo da :'(

Kareem Zakaria said...

Mish 3ayez 2asdimak wi 2a2olak in ayam 2i3dady wi ibtida2y mawqif i3adet il nasheeed 3ashan il kilma di (Kol) kan minimum once /week. Bas il far2 kanit Miss il music haya illi biti3mil keda mish Mr il 3araby.

Tab3an mish ha2olak kan biyihsal ieh fi sanawy 3ashan 2asasan kont barouh ba3d il Hissa il 2ola :D:D:D:D:D:D:D:D:D:D fa ma3rafsh ieh illi kan biyihsal fi il nasheeed:D:D:D:D:D:D

نوران محمد ابراهيم said...

*انا قلت انها اتقالت بالكسرة من ناس كتير(كنت اقصد بالفتحة معلش:D)

Ahmed Essawy said...

loooooooooooools
لمعلوماتك .
انا عمري ما قولت النشيد الوطني دا في حياتي .
و مش حافظو كلوه اساساً
:$
يمكن يكون حاجه تستدعي الاحراج بس دي الصراحه .
كنت بسمعه في التلفزيون بس .
لان كنت بقول نشيد تاني
:D:D
في المدرسه .
طبعا انت عارف ليه ؟؟
:)
بس بعيد عن كدا انت بتتكلم عن حاجه في عصر اصلا في اللغه العربيه بتستغيث .
الفرانكوا ملا كل حته علي النت
العلوم خلاص القديم بس الي موجود منها بالعربي
اعتقد من عادي في ظل هذا المناخ حدوث مثل ذلك الخطأ و اكثر .
انا مش ببرر الخطأ دا نهائي .
و مازلت انتمي للغتنا الجميله
رغم انف المعارضين .
بس للاسف دي اصبحت حقيقه

Ahmed Essawy said...

و دليل تاني علي اضمحلال اللغه العربيه ان انت كمان كاتب العنوان غلط

"حدث ف يوم الزكريات

و عدت علي كل الي عملو كومنت قبلي .
D:D:D
مفروض بالذال من الزاي
ذكريات مش زكريات
:)

مُحَمَّد أَحْمَد عَامِر said...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

انا معاك ان عيب جدا الناس تغلط في النشيد الوطني بتاعة بلدها

بالنسبة للغلط في فتح كلمة (كل) بدل من كسرها فانا شايف ان سببه كلمة (أم) المفتوحة في البيت السابق فلحن الكلام يجعل الانسان احيانا يفتح كلمة (كل) بدل من كسرها

المشكلة الأكبر ان النشيد نفسه كلماته مش معروفة كويس للبعض وهي:

بلادي بلادي بلادي
لكِ حبي و فؤادي

مصر يا أم البلاد
انت غايتي والمراد
وعلى كل العباد
كم لنيلك من اياد

بلادي بلادي بلادي
لك حبي وفؤادي

مصر انت أغلى درة
فوق جبين الدهر غرة
يا بلادي عيشي حرة
واسلمي رغم الأعادي

بلادي بلادي بلادي
لك حبي وفؤادي

مصر يا أرض النعيم
سدتي بالمجد القديم
مقصدي دفع الغريم
وعلى الله اعتمادي

بلادي بلادي بلادي
لك حبي و فؤادي

مصر أولادك كرام
أوفياء يرعوا الزمام
سوف تحظى بالمرام
بأتحادهم وأتحادى

بلادي بلادي بلادي
لك حبي و فؤادي

هذه هي الكلمات التي ألفها ولحنها سيد درويش وأعتمدت كنشيد وطني للبلاد

Mohammad Alaggan said...

@ 3amer
howa ana kont ba3'aneeh men 3'eer ma3raf el kalemat walla eh :S ana awal marra ashoof el kalemat deh :S

@kareem ga3far
el moshkela en fe nas aslan msh bt3rf tktb 3araby aslan, fa ma balak bel e3rab

kimogaafar said...

ِشكرا ياحمد ع التصحيح معلش غلطة مطبعية بس اهو بنحاول وايوة يانبيل احنا ممكن منكونش عارفينه كامل لان اللى بيتردد ف المدارس جزء صغير منه انا برضوا اول مرة اشوف ك الابيات اللى عامر كتبها دى

kimogaafar said...

اه صحيح نسيت اقولك ياكريم ان بعد أبتدائى بيعزفوا الموسيقى بس مبنرددش وراه دا عرفته متفهمنيش غلط دا عرفته وانا معدى بالصدفة من جنب سور المدرسة

Ahmed Essawy said...

اوعه تدايق يا كيمو من التعليق بتاعي انت زي اخويا
:)
انا لما قريتو تاني دلوقت حسيت انو جامد شويه .
بس انا كتبت و عملت
post
علطول من خير ما احط
emoticon
تبين ان انا مش بهاجمك
:$:$:$

Hala Mehana said...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
انا اسفة ان تعليقى جه متأخر
بس والله انت يا كريم خليت الواحد
مكسوف من نفسه جدا..المفروض إن النشيد الوطنى ما يرتبطش بطابور المدرسة وبس المفروض إنه يكون محفور فى الذاكرة وفى قلوبنا
انا عاوزة اقولك ان اصلا من بعد اعدادى ما وقفتش طابور لان فى ثانوى كنت بروح متأخر شوية:D:D:D
بس شكرا ليك انك رجعتنا للذكريات
ونبهتنا للغلطة دى

@Amer
شكرا يا عامر انك فكرتنا بالنشيد

kimogaafar said...

@هالة
ولا يهمك متكسفيش المهم ف اللى جى وبالمناسبة تفتكرى ليه كلنا ف نفس واحد افتكرناه من اصله اعتقد دا مؤشر ولو ضعيف أن لسة ف أمل

@احمد عيسوى

متخفش انا قعلى صغنن بس مش لدرجادى
(:
أحبك ف الله

سلام